לוקמיה לימפובלסטית חריפה

הקשר של מחיקות ב-CDKN2A לפרוגנוזת לוקמיה

מחיקות ב-CDKN2A היו קשורות לתוצאים גרועים בקרב 101 מבוגרים עם לוקמיה לימפובלסטית חריפה של תאי T

תאי סרטן. צילום הדמיה

לטענת החוקרים, זיהוי של תתי קבוצות הנמצאות בסיכון גנטי של לוקמיה לימפובלסטית חריפה של תאי Tי(T-ALL - T‐cell acute lymphoblastic leukemia), עשוי לספק ראיות שיעזור לריבוד הסיכונים והתאמת טיפול מותאם אישית.

החוקרים בדקו את המאפיינים והערך הפרוגנוסטי של מחיקות ב-CDKN2A, שהינו גן מדכא התמרה סרטנית, ב-101 חולים עם T-ALL.

החוקרים מצאו כי מחיקה ב-CDKN2A הייתה קיימת ב-23% (23 מתוך 101) מקרי T-ALL, על סמך בדיקת FISHי(fluorescence in situ hybridization). כמו כן, דיווחו כי הסוג הנפוץ ביותר של מחיקה ב-CDKN2A היה מחיקה הומוזיגוטית (70%, 16 מתוך 23 נבדקים). זאת ועוד, נמצא כי הייתה שכיחות נמוכה יותר של מחיקה ב-CDKN2A, בחולים עם T-ALL מסוג ETPי(early T‐cell precursor), בהשוואה לחולים שאין להם T-ALL מסוג ETP (10.4% לעומת 34.0%; P = 0.008). עוד דיווחו החוקרים כי מחיקה ב-CDKN2A קשורה באופן מובהק לגיל צעיר יותר (P = 0.001), לספירה גבוהה יותר של תאי דם לבנים (P<0.001) ולרמה גבוהה יותר של לקטט דהידרוגנאז (P = 0.002).

Venclexta
AbbVie
RX
Partially covered by the Health basket
Venclexta

F.C. TABS.: Dosage should be ajust. individ. See lit. Tmt. of pts. with Chron. Lymphoc. Leukem./Small Lymphoc. Lymphoma with or without 17p deletion, who have received at least one prior ther. Acute Myeloid Leukem.: in comb. with a hypomethylating agent/comb. with low dose cytarabine is indicated for newly diagnosed pts. with AML who are ineligible for intensive chemother. C/I: Concom. use with strong CYP3A inhib. at init. and during ramp-up phase is contraind. in pts. with CLL/SLL due to the potent. for incr. risk of tumor lysis syndr. Concom. use with St. John’s wort.

החוקרים מצאו כי חולים עם מחיקה ב-CDKN2A היו בעלי שיעורי הישרדות כוללת נמוכים יותר במשך שנתיים, ושיעורים נמוכים יותר של הישרדות ללא אירועים, בהשוואה לחולים ללא מחיקה ב-CDKN2A (הישרדות כוללת במשך שנתיים: 18.6% עם סטיית תקן של 8.9%, לעומת 47.4% עם סטיית תקן של 6.2%, P = 0.032; הישרדות ללא אירועים – 16.4% עם סטיית תקן של 8.3%, לעומת 38.6% עם סטיית תקן של 5.9%, P = 0.022). לבסוף, כאשר ביצעו אנליזה רבת-משתנים, מצאו כי מחיקה ב-CDKN2A מהווה גורם פרוגנוסטי שלילי ובלתי תלוי, של ההישרדות הכוללת (P = 0.016).

החוקרים הגיעו למסקנה כי לחולי T-ALL מבוגרים עם מחיקה ב-CDKN2A יש פרוגנוזה גרועה. הם סבורים כי חולים אלו עשויים להפיק תועלת מכימותרפיה אינטנסיבית או מהשתלת מח עצם מתורם זר.

מקור: 

Wang, H. et al. American Journal of Hematology 2020; 96(3); 312-319.

נושאים קשורים:  לוקמיה לימפובלסטית חריפה,  המטואונקולוגיה,  מחקרים
תגובות