• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מגיפת ההשמנה העולמית: שיעור השמנת יתר גבוה משיעור תת משקל

Lancet: אחד מכל שמונה אנשים בעולם סובל מהשמנה | בשלושת העשורים האחרונים שיעורי ההשמנה בילדים ונוער הוכפלו פי ארבעה | תרופות GLP-1 לטיפול בהשמנה יקרות מאוד וזמינות רק במדינות עשירות

879 מבוגרים בעולם עם מסת גוף (BMI) מעל 30 צילום: אילוסטרציה

על פי הערכות, יותר ממיליארד איש - אחד מכל שמונה אנשים בעולם - סובלים מהשמנה. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת The Lancet לאחרונה. שיעורי ההשמנה גדלו במהירות במיוחד בקרב ילדים ובני נוער, והוכפלו פי ארבעה מ-1990 ל-2022, בעוד שבקרב מבוגרים שיעורי ההשמנה יותר מהכפילו את עצמם.

בכתבה על המחקר באתר הבריאות Stat נכתב כי במספרים גולמיים מדובר ב-159 מיליון ילדים ובני נוער עם השמנת יתר ו-879 מיליון מבוגרים.

המחקר נערך על ידי NCD Risk Factor Collaboration, קבוצת חוקרים ברחבי העולם החוקרת מחלות לא מידבקות וכלל 200 מדינות. נכון לשנת 2022, החוקרים מצאו כי ב-177 (89%) מדינות נמצאה השמנת נשים וב-145 מדינות (73%) נמצאה השמנת גברים. השמנת יתר בילדים ובמתבגרים בגיל בית הספר נמצאה בקרב בנות ב-133 מדינות (67%) ובקרב בנים ב-125 מדינות, שהן 63% מהמדינות שהשתתפו במחקר.

החוקרים השתמשו במערכי נתונים על גובה ומשקל של אנשים ברחבי העולם והגדירו השמנת יתר למבוגרים כבעלי אינדקס מסת גוף (BMI) מעל 30 ותת משקל כ-BMI מתחת ל-18.5. עבור ילדים ובני נוער, השמנת יתר הוגדרה כשתי סטיות תקן גבוהות ממגמות גדילה טיפוסיות ותת משקל הוא שתי סטיות תקן למטה.

בהתייחסות לישראל, על פי הנתונים, שיעור הגברים עם השמנת יתר בשנת 1990 עמד על 11.7% ובשנת 2022 יותר מהכפיל את עצמו לשיעור של-23.8%; בנשים מדובר על עלייה של 4%, שיעור השמנת היתר בנשים בשנת 1990 היה 18.5% ובשנת 2022 עמד על 22.5%.

החוקרים ניתחו נתונים ביחס לתת משקל ולהשמנת יתר ומצאו כי במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית עולה שיעור השמנת היתר הרבה יותר משיעור תת משקל. בין השאר נמצאה קפיצה בשיעורי השמנת יתר באמריקה הלטינית, במזרח התיכון ובצפון אפריקה.

הנתונים מוכיחים כיצד השמנת היתר הופכת לבעיה עולמית וכיצד השמנת יתר ומחלות כרוניות אחרות כמו סוכרת, שבעבר נחשבו לבעיה בלעדית של מדינות בעלות הכנסה גבוהה, משפיעות כעת גם על מדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית בשל המעבר המהיר לאורח חיים מתועש שכולל מזון מעובד ופחות פעילות גופנית. לאחר ששיעורי ההשמנה החלו לעלות בקרב מבוגרים בעשורים האחרונים, אותן מגמות מתרחשות כעת אצל ילדים ובני נוער.

תרופות נגד השמנה – סיכון לאי שוויון בבריאות

הופעתן של תרופות יעילות מאוד מבוססות GLP-1 נגד השמנת יתר כדרך חדשה להתמודד עם העלייה בשיעורי ההשמנה אמנם מלהיבה את הרופאים והציבור, אבל מדובר בטיפולים יקרים שזמינים רק במדינות עם הכנסה גבוהה.

"תרופות אלו הן כלי חשוב, אבל אין לראות בהן פתרון לבעיה", אמר פרנצ'סקו ברנקה, מנהל תחום תזונה ובטיחות מזון בארגון הבריאות העולמי בתדרוך עיתונאים שדן במחקר. "הפתרון עדיין נמצא בשינוי של מערכות המזון והסביבה למניעת השמנת יתר".

המחסור בתרופות אלו ועלותן הגבוהה, המגיעה עד לכדי יותר מ-10,000 דולר בשנה בארה"ב, מהווה סיכון להרחבת אי השוויון בבריאות ברחבי העולם. "עלינו לוודא שאנשים שהכי זקוקים לתרופות הללו יקבלו אותן", אמר פרופ' מג'יד עזאטי מאימפריאל קולג' בלונדון, המוביל את NCD.

השימוש בסף מדד מסת הגוף אחיד לכל אוכלוסיית המחקר כדי להגדיר השמנת יתר ותת משקל נחשב למגבלה של המחקר. זאת כיוון שהנתונים מצביעים על כך ששימוש בנתונים שונים עבור כל קבוצה דמוגרפית היה הולם יותר לביצוע המחקר. כך לדוגמה, אנשים מדרום אסיה נוטים לפתח סוכרת וסיבוכי לב ב-BMI נמוכים יותר מאשר אצל אנשים לבנים.

לטענה זו משיב פרופ' עזאטי ואומר כי השימוש ב-BMI אחיד לכל אוכלוסיית העולם אפשר לחוקרים להשוות בקלות בין אוכלוסיות שונות וכי המדד היה הכלי הטוב ביותר שניתן לנתח באמצעות נתונים זמינים. "התוצאות במונחים של דפוסים עולמיים כוללים כנראה לא מושפעות מבחירת המדד", אמר, אבל חשוב להמשיך ולחקור כיצד יש להשתמש במדידה על פני דמוגרפיה שונות.

ירידה עולמית בשיעורי תת משקל

החוקרים בחנו כאמור גם שיעורי תת משקל, שירדו בשלושת העשורים האחרונים. ירידות גדולות בשיעורי תת המשקל של צעירים אירעו בדרום אסיה ובדרום מזרח אסיה ובאפריקה שמדרום לסהרה. על פי המחקר, באזורים אלה נרשמו השיעורים הגבוהים ביותר של תת משקל בעולם.

הכותבים ציינו שחשוב לטפל בבעיות תת משקל לצד הטיפול בעלייה בהשמנה, במיוחד כיוון שאוכלוסיות יכולות לעבור במהירות מתת משקל לעודף משקל, שכן שתיהן קשורות להיעדר נגישות לתזונה מזינה.

"תת תזונה והשמנה הם שתי פנים של אותה בעיה, שהיא היעדר גישה לתזונה בריאה", אמר ברנקה מארגון הבריאות העולמי. הוא דחק בגורמים רשמיים לאמץ מדיניות שיכולה לתת מענה לשתי הבעיות, כולל שיפור התזונה בשלב מוקדם בחיים באמצעים כמו קידום הנקה, הסדרה של שיווק מזון, עידוד  פעילות גופנית והוספת שירותי תזונה בבריאות ראשונית.

לעיון נוסף - ליחצו

נושאים קשורים:  השמנה,  הששמנת יתר,  תת משקל,  תזונה,  חדשות,  תרופות GLP-1
תגובות