מחקרים

היעילות של אינדקס DO-GAP לניבוי שרידות בקרב חולי פיברוזיס ריאתי

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולה כי אינדקס DO-GAP מהווה מדד יעיל ומשופר לניבוי שרידות בחולי פיברוזיס ריאתי

אינדקס DO-GAPי(Distance-Oxygen-Gender-Age-Physiology) הודגם כמדד פרוגנוסטי משופר של אינדקס GAPי(Gender-Age-Physiology), לניבוי שרידות בחולי פיברוזיס ריאתי אידיופתי (idiopathic pulmonary fibrosis – IPF).

במסגרת מחקר אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת European respiratory journal open research ביקשו החוקרים לבצע תיקוף למדד DO-GAP ולהשוות את היעילות של מדד זה לאינדקס GAP (בהערכת הסיכון של חולי IPF במצבה בסיס). לבסוף, החוקרים בחנו כיצד שינוי בגורמים מסוימים של מדד DO-GAP, משפיעים על יכולת הניבוי.

המחקר הנוכחי כלל סך של 516 חולי IPF. החוקרים התבססו על מידע ממרשם PFF-PRי(Pulmonary Fibrosis Foundation-Patient Registry), ובכללם נתונים דמוגרפים, תוצאות של בדיקות תפקודי ריאות ותוצאות מבחני 6 דקות הליכה (6-min walk test). החוקרים בחנו את הדיסקרימינציה והקליברציה של שני האינדקסים, תוך ניסיון לנבא שרידות ללא-השתלה ותמותה על רקע IPF. מודלים משולבים אורכיים של זמן עד אירוע, שימשו להתאמה אישית של ניבוי שרידות לפי תבניות של אינדקס DO-GAP.

תוצאות המחקר הדגימו, כי בהשוואה לאינדקס GAPי(C-statistic: 0.67), לאינדקס DO-GAPי(C-statistic: 0.73) יכולת דיסקרימינציה משופרת בניבוי שרידות ללא-השתלה. מבחינת קליברציה, נמצא כי לשני המודלים יכולת דיוק דומה בניבוי תמותה על רקע IPFי(C-statistic: 0.74). מדד DO-GAP הדגים דיוק בניבוי גם בקרב חולי IPF המטופלים עם תרופות נוגדות- לייפת. שינויים שיטתיים במדד DO-GAP שיפרו את יכולת הדיסקרימינציה של האינדקס (שטח מתחת לעקומה: 0.83), מה שמאפשר התאמה של תבניות ניבוי מחלה מסוימות, באופן אינדיבידואלי למטופל.

מתוצאות מחקר זה עולה כי אינדקס DO-GAP, הינו כלי פשוט, מתוקף ובעל ציון רב-מימדי, אשר מאפשר לנבא ביעילות שרידות ללא-השתלה בחולי IPF. כמו כן, מדד זה מאפשר ניבוי מותאם אישית. יתכן כי DO-GAP יוכל לשמש בעתיד לריבוד סיכונים בחולי IPF וכתוצא עיקרי במחקרים קליניים.

למידע נוסף על פיברוזיס ריאתי לחצו כאן

נושאים קשורים:  מחקרים,  פיברוזיס ריאתי,  אינדקס DO-GAP,  שרידות
תגובות