מחקרים

מה מאפיין מיאלומה נפוצה מסוג IgM?

מחקר חדש בחן את המאפיינים המאפשרים להבחין בין IgM-MM לגאמופתיות אחרות, וזיהה מטרות טיפוליות אפשריות

20.01.2022, 12:04

מיאלומה נפוצה (MM) של אימונוגלובולין Mי(IgM) היא תת-קבוצה נדירה של המחלה. אפיון והבחנה של מחלה זו מגאמופתיות אחרות המייצרות IgM כגון מחלת ולדנסטרום (Waldenström macroglobulinemia WM) הינם חיוניים להערכה נכונה של הסיכונים ולהתאמה מיטבית של הטיפול. עם זאת, עד כה לא לא בוצע אפיון טוב דיו של ההבחנה בין המחלות.

במחקר שפורסם בכתב העת Blood, בחנו החוקרים מאפיינים גנומיים וטרנסקריפטומיים של דגימות IgM-MM, תוך שימוש בריצוף כלל גנומי (WGS) ובטרנסקריפטום. זאת בכדי לזהות מאפיינים המאפשרים להבדיל את המחלה ממיאלומות נפוצות אחרות וממחלת ולדנסטרום.

מתוצאות המחקר עולה כי IgM-MM ומיאלומות נפוצות אחרות חולקים את רוב הווריאנטים המבניים המגדירות החיוניים, וכן את פרופיל הביטוי הגנטי.

עם זאת, לIgM-MM מספר מאפיינים מרכזיים יחודיים, כולל טרנסלוקציית (14;11)t, מחיקה בכרומוזומים 6 ו-13, וכן חתימות נבדלות, הן מבחינה מולקולרית והן מבחינת גורמי השעתוק.

יתר על כן, טרנסלוקציות של IgM-MM התאפיינו בעיקר בנקודות עצירה המושרות על ידי רקומבינציית VHDHJH, בניגוד לנקודות העצירה הרגילות, הקשורות לאזורים האחראים על החלפת סוג הנוגדן (class switching). יחד עם ההיעדר של תהליך החלפת סוג הנוגדנים במחלה, הנתונים העולים מהמחקר מרמזים על כך שהמחלה מתרחשת עוד לפני שלב מרכז הגרעון (ore-germinal center origin).

בנוסף, מלבד האפיון של המחלה, החוקרים מצאו ביטוי מוגבר של מטרות עם רלוונטיות קלינית, כולל CD20 וטירוזין קינאז ע"ש ברוטון, כמו גם יחס גבוה של BCL2/BCL2L1 ב-IgM-MM, העשויים להוות מטרה לטיפולים ממוקדים.

מקור:

Bazarbachi, AH et al. Blood. 2021 Nov 18;138(20):1980-1985.doi: 10.1182/blood.2021011452

נושאים קשורים:  מחקרים,  מיאלומה נפוצה,  נוגדנים,  אימונוגלובולינים
תגובות