מחקרים

ארטיפקטים בבדיקת אנגיורפיית OCT לאבחון גלאוקומה

במחקר זה נמצא כי ארטיפקטים של אנגיוגרפיית OCT אשר היו קשורים לתמונות באיכות ירודה היו שכיחים, ושכיחותם הושפעה על ידי מאפיינים עיניים ומאפייני מטופל

18.10.2021, 17:38
בדיקת עיניים. אילוסטרציה

מטרת המחקר הייתה למצוא את השכיחות של סוגים שונים של ארטיפקטים אפשריים באנגיוגרפיית OCTי(OCTA) בעיניים בריאות ואצל חולי גלאוקומה ולהעריך את המאפיינים הקשורים לתמונה באיכות ירודה.

מחקר רטרוספקטיבי זה כלל 649 עיניים של 368 משתתפים בריאים, עם חשד לגלאוקומה, או עם אבחנה של גלאוקומה. החוקרים העריכו הדמיות OCTA Angiovue (Optovue Inc) בצפיפות גבוהה (HD) וללא צפיפות גבוהה  של ראש העצב האופטי והמקולה. ההדמיות נבדקו על ידי מומחים אשר בדקו נוכחות ארטיפקטים, כגון תנועת עין, חוסר פוקוס, הצללות, אי מירכוז, טעויות סגמנטריות, מצמוצים ו-Z offset בשכבה הווסקולארית החיצונית. כל סריקת OCTA הוגדרה כאיכותית או כבעלת איכות ירודה על סמך נוכחות הארטיפקטים. הקשר בין מאפיינים עיניים ודמוגרפיים להסתברות של קבלת תמונות OCTA באיכות ירודה הוערך. התוצא העיקרי שנמדד היה שכיחות ארטיפקטים של OCTA והגורמים הקשורים לסבירות גבוהה להשגת תמונות OCTA באיכות ירודה.

במחקר נכללו 5,263 הדמיות OCTA. סך הכל 33.9% מההדמיות היו באיכות ירודה. מרבית התמונות עם דירוגי איכות מקובלים (QS≥ 4) היו ללא ארטיפקטים (76.6%). הדמיות אחרות כללו 1 (13.6%) או 2 ומעלה ארטיפקטים (9.8%). גיל מבוגר (p<0.001), מגדר גברי (p=0.045), סטייה ממוצעת חמורה יותר בשדה הראייה (p<0.001), היעדר מעקב עין (p<0.001) ושטח סריקת מאקולה (p<0.001) היו קשורים לסבירות גבוהה יותר של השגת תמונה באיכות ירודה.

החוקרים סיכמו כי על פי תוצאות המחקר ארטיפקטים של OCTA אשר היו קשורים לתמונות באיכות ירודה היו שכיחים, ושכיחותם הושפעה על ידי מאפיינים עיניים ומאפייני מטופל. על פי החוקרים, אין להסתמך באופן בלעדי על הערכות כמותיות אשר ניתנות באופן אוטומטי על ידי מכשירי ההדמיה של OCTA. כמו כן, בהינתן שכיחותן הגבוהה של סריקות OCTA באיכות ירודה, צריך לבצע סריקה מחדש במקרים בהם ימצאו ארטיפקטים ברורים אשר ניתנים לתיקון בהדמיה.

מקור: 

Alireza Kamalipour, MD  et. al (2021) DOI: https://doi.org/10.1016/j.ophtha.2021.03.036

נושאים קשורים:  מחקרים,  גלאוקומה,  הדמיה,  אנגיוגרפיה
תגובות