מחקרים

האם התרופות המכוונות כנגד CLL משפיעות לטובה על ציטופניות אוטואימוניות הנגרמות מהמחלה?

חוקרים בחנו את ההשפעה של טיפול ב-CLL עם אידלאליסיב, איברוטיניב וונטוקלקס על ציטופניות אוטואימוניות הנגרמות מהמחלה, ומצאו כי הטיפול מביא לשיפור של הציטופניה ולעתים אף לרזולוציה שלה

19.07.2021, 15:58

ציטופניות אוטואימוניות (AIC) משפיעות על 5% עד 9% מהחולים הסובלים מלוקמיה לימפוציטית כרונית (CLL). לתרופות המכוונות לטיפול ב-CLL – אידלאליסיב (idelalisib), איברוטיניב (ibrutinib) וונטוקלקס (venetoclax) – יש תפקיד בולט בטיפול ב-CLL, אך השפעתן על AICs הקשורות ל-CLL אינה ברורה דיה.

במחקר שפורסם בכתב העת Blood העריכו החוקרים את המאפיינים והתוצא של AICs קיימות, ותיארו את ההיארעות, האיכות והניהול של AICs המתעוררים במהלך טיפול בתרופות אלו בקרב חולים עם CLL.

החוקרים אספו נתונים מ-572 מטופלים שטופלו עם איברוטיניב (9% בשילוב עם נוגדן חד-שבטי נגד CD20), 143 שטופלו עם אידלאליסיב-ריטוקסימאב, ו-100 שטופלו עם ונטוקלקס (12% בשילוב עם נוגדן חד-שבטי נגד CD20). היסטוריה של AIC קיימת דווחה אצל 104 (13%) מתוך 815 חולים.

Venclexta
AbbVie
RX
Partially covered by the Health basket
Venclexta

F.C. TABS.: Dosage should be ajust. individ. See lit. Tmt. of pts. with Chron. Lymphoc. Leukem./Small Lymphoc. Lymphoma with or without 17p deletion, who have received at least one prior ther. Acute Myeloid Leukem.: in comb. with a hypomethylating agent/comb. with low dose cytarabine is indicated for newly diagnosed pts. with AML who are ineligible for intensive chemother. C/I: Concom. use with strong CYP3A inhib. at init. and during ramp-up phase is contraind. in pts. with CLL/SLL due to the potent. for incr. risk of tumor lysis syndr. Concom. use with St. John’s wort.

ראוי לציון כי 80% מהמטופלים שהציטופניה שלהם לא נפתרה בזמן תחילת הטיפול בתרופות האמורות חוו שיפור או רזולוציה בהמשך הטיפול. AICs שהופיעו בזמן הטיפול התרחשו אצל 1% מהחולים במהלך הטיפול באיברוטיניב, ב-0.9% במהלך הטיפול באידלאליסיב, וב-7% במהלך הטיפול בוונטוקלקס, עם שיעורי היארעות של 5, 6 ו-69 אירועים לכל 1,000 חולים לשנה של חשיפה בשלושת הקבוצות, בהתאמה.

לרוב המכריע של המטופלים אצלם התפתחה AICs במהלך הטיפול היו מאפיינים ביולוגיים שליליים כגון IGHV לא מוטנטי, ומוטציות del (17p) ו / או TP53. יש לציין כי למרות ה-AICs,י83% מהחולים הצליחו להמשיך את הטיפול, בחלק מהמקרים בשילוב עם תכשירים מדכאי-חיסון נוספים.

בסך הכולל נראה שטיפול עם אידלאליסיב, איברוטיניב וונטוקלקס יש השפעה מיטיבה על AICs הקשורים ל-CLL, המביאה ברוב המקרים לשיפור או אפילו רזולוציה של AICs קיימים, והוא גורם ל-AICs במהלך הטיפול בחלק זניח של המטופלים.

מקור: 

Vitale, C et al. Blood. 2021 Jun 24;137(25):3507-3517.doi: 10.1182/blood.2020008201.

נושאים קשורים:  מחקרים,  לוקמיה לימפוציטית כרונית,  אידלאליסיב,  איברוטיניב,  ונטוקלקס,  ציטופניה,  המטואונקולוגיה
תגובות