CMV

הקינטיקה של נגיף ה-CMV לאחר השתלת מח עצם

חוקרים סבורים כי כימות של נגיף ה-CMV בדמם של חולים לאחר השתלת מח עצם, מספק מידע חשוב בנוגע לתוצאים הקליניים שלהם

נגיף CMV (אילוסטרציה)

ידוע כי גם בעידן ניטור מבוסס PCR וטיפולים מניעתיים, וירמיה עם נגיף ה-CMVי(Cytomegalovirus) נותרת סיבה חשובה לתמותה שלא כתוצאה מהישנות המחלה, לאחר השתלת מח עצם מתורם. עם זאת, מחקרים שמשתמשים באנליזה בינארית (נוכחות אל מול היעדר CMV) דיווחו על נתונים סותרים לגבי התמותה, ההישרדות הכוללת וההישנות של מחלת הלוקמיה.

החוקרים ניתחו את התנודות בשכפול נגיף ה-CMV ב-11,508 דגימות PCR מדם מלא של 705 מטופלים שעברו השתלת מח עצם, בין השנים 2012-2017. החוקרים ריבדו את החולים לעוקבות לפי סיכון, באמצעות שימוש בשני מודלים עצמאיים המבוססים על שיא הטיטר של CMV ושפעול מחדש של הנגיף. לכל עוקבה היה פרופיל שונה של שיקום מערכת החיסון ותוצאים קליניים שונים.

החוקרים מצאו כי לחולים עם טיטרים מקסימליים גבוהים של CMV הייתה הישרדות כוללת נמוכה יותר (יחס סיכונים 2.13, רווח-בר סמך 95%: 1.53-2.96, p <0.0001), זאת בשל שיעור תמותה גבוה ללא עדות להישנות של המחלה. כמו כן, נמצא כי התאוששות לקויה של תאי T בשלב מוקדים היוותה גורם סיכון לטיטרים גבוהים של CMV, אם כי גם וירמיה עם הנגיף הייתה קשורה להתאוששות מוגברת של תאים אלו. החוקרים דיווחו כי טיטרים בינוניים של CMV היו קשורים לסיכון נמוך יותר להישנות, באופן מובהק (יחס סיכונים 0.53, רווח בר-סמך 95%: 0.31-0.91, p = 0.022).

Venclexta
AbbVie
RX
Partially covered by the Health basket
Venclexta

F.C. TABS.: Dosage should be ajust. individ. See lit. Tmt. of pts. with Chron. Lymphoc. Leukem./Small Lymphoc. Lymphoma with or without 17p deletion, who have received at least one prior ther. Acute Myeloid Leukem.: in comb. with a hypomethylating agent/comb. with low dose cytarabine is indicated for newly diagnosed pts. with AML who are ineligible for intensive chemother. C/I: Concom. use with strong CYP3A inhib. at init. and during ramp-up phase is contraind. in pts. with CLL/SLL due to the potent. for incr. risk of tumor lysis syndr. Concom. use with St. John’s wort.

החוקרים הגיעו למסקנה כי מודלים קינטיים של נגיף ה-CMV הצליחו להבחין בין עוקבות עם תוצאים קליניים רלוונטיים שונים. החוקרים סבורים כי מודלים כאלו מספקים מידע חשוב מעבר לסטטוס חיובי או שלילי, עם דפוסים של התאוששות מערכת החיסון, ובכך מיישבים סתירות במחקרים קודמים שהתמקדו אך ורק בנוכחות אל מול היעדר CMV.

מקור: 

Leserer, S. et al. American Journal of Hematology 2021; 96(4); 436-445. https://doi.org/10.1002/ajh.26094

נושאים קשורים:  CMV,  השתלת מח עצם,  המטואונקולוגיה,  מחקרים
תגובות