לימפומה דיפוזית של תאי B גדולים

טיפול עם Avadomide בלימפומה דיפוזית של תאי B גדולים חוזרת/עמידה

החוקרים ביצעו מחקר שלב 1 במטרה לבחון את הבטיחות והפעילות הקלינית של טיפול יחיד עם Avadomide במטופלים עם לימפומה דיפוזית של תאי B גדולים חוזרת/עמידה

16.11.2020, 13:09
כימותרפיה (צילום: אילוסטרציה)
כימותרפיה (צילום: אילוסטרציה)

אפשרויות הטיפול בלימפומה דיפוזית של תאי B גדולים (DLBCL – diffuse large B-cell lymphoma) חוזרת/עמידה (R/R – relapsed/refractory) הן מוגבלות ולא קיים טיפול סטנדרטי מקובל. בנוסף, הפרוגנוזה ירודה, עם חציון של 4-6 חודשי הישרדות.

Avadomideי(CC-122) היא תרופה המשפיעה על החלבון סרבלון (Cereblon) דרך פעילויות אימונומודולטורית ואנטי גידוליות ישירות. המחקר הנוכחי הוא מחקר שלב 1 לפי התוויה-מסוימת (Dose-expansion) שמטרתו הייתה לבחון את הבטיחות והפעילות הקלינית של טיפול יחיד עם Avadomide במטופלים עם R/R DLBCL דה-נובו ולימפומה שעברה טרנספורמציה. בנוסף, הם הדגימו כי מסווג ביטוי גנים חדש, המזהה גידולים עם הסננה גבוהה של תאי מערכת החיסון, הועשר בתגובה ל-Avadomide ב-R/R DLBCL.

במחקר השתתפו 97 מטופלים עם R/R DLBCL, כולל 12 מטופלים עם לימפומה שעברה טרנספורמציה, שקיבלו 3-5 מ"ג של Avadomide באופן מתמשך או לסירוגין עד להופעת רעילות בלתי נסבלת, התקדמות מחלה או פרישה מהמחקר.

Venclexta
AbbVie
RX
Partially covered by the Health basket
Venclexta

F.C. TABS.: Dosage should be ajust. individ. See lit. Tmt. of pts. with Chron. Lymphoc. Leukem./Small Lymphoc. Lymphoma with or without 17p deletion, who have received at least one prior ther. Acute Myeloid Leukem.: in comb. with a hypomethylating agent/comb. with low dose cytarabine is indicated for newly diagnosed pts. with AML who are ineligible for intensive chemother. C/I: Concom. use with strong CYP3A inhib. at init. and during ramp-up phase is contraind. in pts. with CLL/SLL due to the potent. for incr. risk of tumor lysis syndr. Concom. use with St. John’s wort.

החוקרים מצאו כי 82 מטופלים (85%) חוו לפחות תופעת לוואי אחת בדרגה 3/4 הקשורה לטיפול, כאשר תופעות הלוואי הנפוצות ביותר היו נויטרופניה (51%), זיהומים (24%), אנמיה (12%) וחום נויטרופני (10%). כמו כן, 10% מהמטופלים הפסיקו את הטיפול בגלל הופעה של תופעות לוואי. החוקרים מצאו גם כי טיפול לסירוגין 5/7 שיפר את הסבילות והפחית את התדירות והחומרה של נויטרופניה, חום נויטרופני וזיהומים.

תוצאות המחקר הראו כי בקרב 84 מטופלים עם R/R DLBCL דה נובו, שיעור התגובה הכולל (ORR – overall response rate) היה 29%, כולל תגובה מלאה (CR – complete response) ב-11%. התגובות לטיפול לא היו תלויות בתא המקור. בנוסף, מטופלים עם DLBCL (דה-נובו) שסווגו חיוביים הדגימו ORR של 44%, חציון הישרדות ללא התקדמות מחלה  (mPFS – median progression-free survival) של 6 חודשים ו-CR של 16% בהשוואה ל-ORR של 19%, mPFS של 1.5 חודשים ו-CR של 5% בקרב מטופלים שסווגו שליליים (P=0.0096).

התרופה Avadomide נבדקת כעת בשילוב תרופות אנטי-לימפומה נוספות. המחקר הנוכחי רשום ב-www.clinicaltrials.gov כ-#NCT01421524.

מקור: 

Carpio, C. et al. (2020) Blood 135.

נושאים קשורים:  לימפומה דיפוזית של תאי B גדולים,  אבדומיד,  סרבלון,  בטיחות,  שיעור תגובה כולל,  המטואונקולוגיה,  מחקרים
תגובות