פקקת ורידים תסחיפית

שימוש יתר בטיפול מניעתי לפקקת ורידים תסחיפית בקרב מטופלים מאושפזים עם מחלת כבד

חוקרים סבורים כי מודל IMPROVE להערכת סיכונים יצמצם את השימוש בטיפול המניעתי לפקקת ורידים תסחיפית

אשפוז, מכונת החייאה. צילום: אילוסטרציה

ידוע כי מטופלים עם מחלת כבד נמצאים בסיכון מוגבר לפתח פקקת ורידים תסחיפית. עם זאת, מעט מאוד ידוע על הבטיחות והיעילות של טיפול מניעתי לפקקת ורידים תסחיפית, עבור מטופלים עם שחמת. החוקרים בחנו את השימוש במודל להערכת סיכונים לפקקת ורידים תסחיפית בתהליך קבלת ההחלטות בנוגע לטיפול המניעתי, בעוקבה סגורה על מטופלים מאושפזים עם מחלת כבד.

החוקרים עקבו אחרי חולים המאושפזים במחלקה למחלות כבד במרכז רפואי שלישוני, והעריכו את הצורך בטיפול מניעתי לפקקת ורידים תסחיפית. החוקרים השוו את מודל הערכת סיכונים של IMPROVE, לתבניות טיפול הקיימות כיום בשטח. בנוסף, תיעדו החוקרים את שיעורי הדימום, כמו גם אירועים של קרישיות יתר.

החוקרים הכלילו באנליזה 98 מפגשים עם מטופלים, כאשר 76% מהמטופלים קיבלו טיפול מניעתי בפקקת ורידים תסחיפית. המודל של IMPROVE המליץ על טיפול מניעתי בפקקת ורידים תסחיפית ב-19% מהמטופלים. החוקרים מצאו כי נבדקים שקיבלו טיפול מניעתי ללא המלצה, היו בעלי סיכון נמוך משמעותית לאירוע של קרישיות יתר, בהשוואה למטופלים בהם הטיפול הומלץ על ידי IMPROVE.

החוקרים הגיעו למסקנה כי שימוש בהערכת הסיכונים על פי מודל IMPROVE, יכול לצמצם באופן משמעותי את השימוש בטיפול מניעתי בפקקת ורידים תסחיפית, בקרב מטופלים מאושפזים עם מחלת כבד. הממצאים מאתגרים את הגישה של "מידה אחת לכל" הקיימת כיום, בכל הנוגע לטיפול המניעתי. עם זאת, דרושים מחקרים נוספים, עם עוקבות גדולות של מאושפזים עם מחלת כבד, הכוללים גם תוצאים קליניים של סיכון לדימום וקרישיות יתר.

מקור: 

Davis, J. P. E. et al. (2019). European Journal of Haematology; 104 (3); 223-229. https://doi.org/10.1111/ejh.13363

נושאים קשורים:  פקקת ורידים תסחיפית,  מחלת כבד,  טיפול מניעתי,  מחקרים
תגובות