לוקמיה לימפובלסטית חריפה

איך ניתן להעריך פרוגנוזה אצל מטופלים מבוגרים עם לוקמיה לימפובלסטית חריפה?

החוקרים הראו כי הגורם הפרוגנוסטי החזק ביותר אצל מטופלים מבוגרים עם לוקמיה לימפובלסטית חריפה הוא סטטוס המחלה השאריתית המינימלית, וכי הגעה מוקדמת לסטטוס שלילי קשורה לתוצאי הישרדות משופרים

תאי לוקמיה מסוג CLL (צילום: אילוסטרציה)

סטטוס המחלה השאריתית המינימלית (MRDי– minimal or measurable residual disease) לאחר אינדוקציה או קונסולידציה עם כימותרפיה משמש כנקודת סיום פרוגנוסטית חשובה אצל מבוגרים עם אבחנה חדשה של לוקמיה לימפובלסטית חריפה (ALLי– acute lymphoblastic leukemia). עם זאת, נקודת הזמן (TPי– time-point) המיטבית להערכת סטטוס MRD וההשפעה שלו על התוצאים אינה ידועה.

במחקר הנוכחי נכללו 215 מטופלים עם אבחנה חדשה של ALL של תאי B שלילי לפילדלפיה שקיבלו טיפול כימותרפי אינטנסיבי והמידע בנוגע להערכת ה-MRD שלהם היה זמין ובוצע ע"י ציטומטריית זרימה עם צבע (Multicolor flow cytometry) בשתי TPs שונות.

החוקרים מצאו כי החציון של הזמנים עד ל-TP הראשונה (1TP) ועד ל-TP השנייה (2TP) היו 24 ו-110 ימים, בהתאמה. ב-1TP,י148 מטופלים (68%) נמצאו כ-MRD שלילי ו-67 מטופלים (32%) כ-MRD חיובי. בנוסף, מתוך 148 מטופלים שהיו עם MRD שלילי ב-1TP, נמצא כי 147 (99%) היו עם MRD שלילי גם ב-2TP. כמו כן, מטופלים שהיו MRD שלילי בשתי ה-TPs, מטופלים שהגיבו עם MRD מוקדם, הציגו שיעורי הישרדות ללא אירועים (EFS – event-free survival) במשך 3 שנים ושיעורי הישרדות כוללת (OS – overall survival) של 65% ו-76%, בהתאמה.

תוצאות המחקר הראו גם כי מטופלים שהשתפרו מסטטוס MRD חיובי לשלילי, מטופלים שהגיבו מאוחר מבחינת MRD, הציגו שיעורי EFS ב-3 שנים ו-OS נמוכים יותר, 42% ו-58%, בהתאמה (P=0.001). הגורמים היחידים שנמצאו קשורים באנליזה רב משתנית ל-OS פחות טובה היו KMT2A (MLL) rearrangement ו-MRD חיובי ב-1TP.

החוקרים הסיקו כי רמיסיה מוקדמת עם MRD שלילי היא הגורם הפרוגנוסטי החזק ביותר להישרדות.

מקור: 

Yilmaz, M. et al. (2020) American Journal of Hematology 95,2.

נושאים קשורים:  לוקמיה לימפובלסטית חריפה,  מחלה שאריתית מינימלית,  הישרדות ללא אירועים,  הישרדות כוללת,  מחקרים
תגובות