לוקמיה לימפוציטית כרונית

מוטציות ב-GLI1 גורמות להתקדמות מחלה מוקדמת במטופלים עם CLL

החוקרים מצאו כי מטופלים עם CLL ומוטציות ב-GLI1 סובלים מהתקדמות מחלה מהירה יותר, אך הם גם מגיבים טוב יותר לטיפול עם מעכבי GLI1 כמו GANT61

28.07.2019, 17:32
הדמיית תאים בדם (צילום: אילוסטרציה)

באמצעות ריצוף מכוון של 103 גנים הקשורים ללוקמיה בתאי לוקמיה מ-841 מטופלים עם CLL (לוקמיה לימפוציטית כרונית - Chronic lymphocytic leukemia) שטרם קיבלו טיפול, הצליחו לזהות כי ל-89 (11%) מהמטופלים היו תאי CLL עם מוטציות בגנים המקודדים לחלבונים הידועים כמעורבים במסלול האותות hedgehogי(Hh).

בהתאם לממצאים הללו, נמצא קשר מובהק בין ההמצאות של המוטציות הללו לבין הביטוי של GLI1 (מבחן χ2 ,P< 0.0001), המשקף את ההפעלה של מסלול ה-Hh. עם זאת, החוקרים גילו כי ב-38% מהמקרים בהם לא זוהו המוטציות, הופיע בכל זאת ביטוי של GLI1.

החוקרים מצאו כי מטופלים עם תאי CLL חיוביים ל-GLI1 היו בעלי חציון הישרדות ללא טיפול קצר יותר בהשוואה למטופלים עם תאי CLL ללא ביטוי של GLI1, ללא תלות בסטטוס מוטציות IGHV. בנוסף, החוקרים מצאו ש-GANT61, מולקולה קטנה שיכולה לעכב את GLI1, הדגימה פעילות ציטוטוקסית משמעותית על תאי CLL חיוביים ל-GLI1 בהשוואה לתאי CLL ללא GLI1.

תוצאות המחקר הנוכחי הראו כי לחלק גדול מהמטופלים ישנם תאי CLL עם מסלול Hh משופעל, אשר קשור להתקדמות מוקדמת יותר של המחלה ורגישות מוגברת לעיכוב של GLI1.

מקור: 

Ghia, E.M. et al. (2019) Blood 133,25.

נושאים קשורים:  לוקמיה לימפוציטית כרונית,  GLI1,  מסלול Hedgehog,  הישרדות ללא טיפול,  מחקרים
תגובות