מיילומה

שינויים גנטיים בתאי T מובילים לרמיסיה במיילומה נפוצה חוזרת

לראשונה בבני אדם, החוקרים פיתחו קולטן אנטיגן כימרי כנגד תאי מיילומה והדגימו כי הטיפול מוביל לתגובה קלינית בחלק ניכר מהמטופלים

יש צורך בטיפולים בעלי מנגנוני פעולה חדשים במיילומה נפוצה. תאי T יכולים לעבור שינויים גנטיים כדי לבטא קולטני אנטיגנים כימריים (chimeric antigen receptors-CAR). קולטנים אלו הם חלבונים מלאכותיים אשר מכוונים תאי T לאנטיגנים. אנטיגן הבשלת תאי Bי(B-cell maturation Antigen-BCMA) מבוטאת על ידי תאי פלזמה תקינים וממאירים אך לא על ידי תאים אחרים תקינים. החוקרים ביצעו לראשונה ניסוי קליני בבני אדם, שבו נבחנו תאי B המבטאים CAR כנגד BCMAי(CAR-BCMA).

במחקר השתתפו 16 מטופלים שקיבלו 9X10^6 תאי CAR-BCMA לק"ג. המטופלים קיבלו חציון של 9.5 קווי טיפול קודמים. 63% מהמטופלים סבלו ממיילומה עמידה לקו הטיפול האחרון שנוסה לפני השתתפות במחקר הנוכחי. תאי T הוחדרו באמצעות וקטור רטרו-ויראלי המקודד ל- CAR-BCMA. המטופלים קיבלו את תאי ה-T לאחר פרוטוקול כימותרפיה עם ציקלופוספמיד ופלודרבין.

החוקרים מצאו כי שיעור התגובה הכולל היה 81% כאשר 63% מהמשתתפים היו עם תגובה חלקית טובה או תגובה מלאה. זמן שרידות חציוני ללא אירועים היה 31 שבועות. תגובות כללו סילוק של מיילומת מוח עצם נרחבת והעלמות פלסמה-ציטומות בעצמות. כל 11 המטופלים שהשיגו תגובה חלקית או טובה מכך והוערכו לפעילות מחלה מינימלית במוח העצם נמצאו כבעלי פעילות מחלה מינימלית שלילית. רמות שיא בדם של תאים חיוביים ל-CAR נמצאו קשורות עם תגובה כנגד מיילומה. רעילות תסמונת שחרור ציטוקינים הייתה קשה בחלק מהמקרים אך הפיכה. תאי T מסוג CAR-BCMA בדם היו בעיקר מתת-אוכלוסייה חיובית ל-CD8 6-9 ימים לאחר עירוי התאים. כמו כן, נצפה אובדן אנטיגן BCMA מתאי המיילומה.

תאי T מסוג CAR-BCMA היו בעלי פעילות משמעותית כנגד מיילומה עמידה או חוזרת. התוצאות צריכות לעודד מחקר נוסף בתאי T כנגד מיילומה.

מקור: 

Brudno, J.N. et al. (2018) The Journal of Clinical Oncology. 36(22), 2267

נושאים קשורים:  מיילומה,  תאי T,  אנטיגן כימרי,  BCMA,  מחקרים
תגובות