NASH

הבדלים בסיבוכים של הצטברות שומן בתאי הכבד בקרב ילדים עם מחלת כבד שומני לא-אלכוהולית

מחקר זה בדק האם יש הבדל בפנוטיפ של מחלת כבד שומני לא-אלכוהולית בקרב ילדים כתלות באזור בכבד בו מצטבר השומן

הצטברות שומן בתאי כבד (steatosis) הממוקדת באזור 1 בכבד (zone 1) היא די נדירה בקרב מבוגרים עם מחלת כבד שומני לא-אלכוהולית (NAFLD – Nonalcoholic fatty liver disease), אך נוטה להופיע בקרב ילדים עם NAFLD.

מטרת החוקרים הייתה לבדוק האם יש הבדל מבחינת הפנוטיפ בין סטאטוזיס באזור 1 לבין סטאטוזיס באזור 3 בקרב ילדים עם NAFLD. החוקרים ניסו למצוא קשר בין אזור הסטאטוזיס לבין מאפיינים דמוגרפיים, קליניים והיסטולוגיים בקרב ילדים עם NAFLD.

המחקר בוצע בשיטה של מחקר חתך וכלל מידע בנוגע ל-813 ילדים (כולם מתחת לגיל 18, גיל ממוצע: 12.8 ± 2.7  שנים). לכלל המשתתפים במחקר הייתה אבחנה של NAFLD שהוכחה באמצעות ביופסיה והם היו רשומים במאגר ה-Nonalcoholic Steatohepatitis Clinical Research Network. דרך מאגר זה החוקרים צפו בהיסטולוגיית הכבד.

החוקרים מצאו סטאטוזיס באזור 1 בקרב 18% מהילדים (n=146) וסטאטוזיס באזור 3 בקרב 32% (n=244) מהילדים שאובחנו עם NAFLD. נמצא כי ילדים עם סטאטוזיס באזור 1 היו צעירים יותר באופן מובהק (בני 10 בהשוואה לבני 14, P< 0.001) ובעלי שיעורי פיברוזיס גבוהים יותר (81% בהשוואה ל-51%, P< 0.001) או פיברוזיס מתקדם (13% בהשוואה ל-5%, P< 0.001) בהשוואה לילדים עם סטאטוזיס באזור 3. בשונה מכך, ילדים עם סטאטוזיס באזור 3 היו בעלי סיכוי גבוה יותר באופן מובהק לפתח דלקת (steatohepatitis)י(30 בהשוואה ל-6% בקרב ילדים עם סטאטוזיס באזור 1, P<0.001).

מסקנת החוקרים הייתה שישנם הבדלים חשובים בין הפנוטיפים בילדים המאובחנים ב-NAFLD עם סטאטוזיס באזור 1 לבין אלה עם סטאטוזיס באזור 3. ילדים עם סטאטוזיס באזור 1 הם בעלי סבירות גבוהה יותר לפיברוזיס מתקדם וילדים עם סטאטוזיס באזור 3 בעלי סבירות גבוהה יותר לפתח דלקת. על מנת להבין טוב יותר מצבים של NAFLD בילדים, יש צורך בביצוע מחקרים אשר יבדקו את הפתופיזיולוגיה, ההיסטוריה הטבעית ואת התגובה לטיפול לפי אזורי סטאטוזיס שונים.

מקור: 

Africa, J.A. et al. (2018) Clinical Gastroenterology and Hepatology 16, 3.

נושאים קשורים:  NASH,  NAFLD,  ילדים,  התקדמות מחלה,  השמנת יתר,  סטאטוזיס,  מחקרים
תגובות