חדשות

אישור VENETOCLAX בסל 2018: "יעילה במקרים שבהם חולים כשלו בטיפול ב- IBRUTINIB"

ד"ר שירלי שפירא, המטואונקולוגית בכירה, בשיחה עם "דוקטורס אונלי" בעקבות הכללת VENETOCLAX  בסל עבור כל חולי CLL

תרופות, גלולות (צילום: אילוסטרציה)

התרופה החדישה VENETOCLAX אושרה להכללה בסל התרופות לשנת 2018, גם בעקבות המאמר שפורסם עליה באחרונה ב-The Lancet ולווה במאמר מערכת.

"הבקשה שהתקבלה היתה להכללה בסל עבור כל החולים במחלת CLL – לוקמיה לימפוציטית כרונית - לאחר שמיצו את השימוש בתרופה הביולוגית IBRUTINIB והם נעדרי ההפרעה בגן p53 (היושב על הכרומוזום 17). בעבר התרופה היתה מאושרת רק לחולים עם הפרעה גנטית זו. זוהי הפרעה גנטית נרכשת ולא מולדת הקיימת בכ-15% מקרב חולי ה-CLL – מחלה שההיארעות שלה היא בערך 5:100,000 בשנה. עם זאת, חובה לציין כי מרבית חולי ה-CLL לא יזדקקו לטיפול כלל, ובוודאי שלא לטיפול החדיש ביותר", אומרת ד"ר שירלי שפירא, מומחית להמטואונקלוגיה ב"מכבי שירותי בריאות", בשיחה עם "דוקטורס אונלי".

"התרופה החדשה, VENETOCLAX", הוסיפה ד"ר שפירא, "הוכחה כיעילה במקרים שבהם חולים התלקחו/נכשלו/לא סבלו את הטיפול ב- IBRUTINIB".

"ה-VENETOCLAX היא בעצם התרופה היחידה שנבדקה והוכחה כיעילה ב-Setting כזה, כפי שגם מבהיר המאמר ב-The Lancet". המאמר מסכם תוצאות ביניים של מחקר רב-מרכזי שבוצע בה בין ספטמבר 2014 לנובמבר 2016 על 127 חולים מעל גיל 18. הדו"ח המלא, ציינו מחברי המאמר, יופיע ב-2019.

"נכון להיום, VENETOCLAX ניתנה כקו טיפול מתקדם - לאחר מיצוי האיברוטיניב, ולמרות שלא הוכחה לכך יעילות, נותנים הרופאים שוב שילובים של כימותרפיה עם נוגדני CD20. מסתבר שטיפולים אלו לא הוכחו כיעילים לאחר IBRUTINIB. הפתרון הוא אפוא VENETOCLAX".

לתקציר המאמר ב- LANCET לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות