מעכב קינאז

החלפת מעכב קינאז אחד באחר עקב רעילות אינה מעידה על משך הישרדות מטופלים עם CLL

מחקר מצא, כי החלפת תרופה אחת באחרת מאותה משפחה עקב רעילות יכולה להביא לתגובה קלינית ובמקרים בהם אין התקדמות של CLL גם להארכת ההישרדות

09.11.2016, 08:56
תאי לוקמיה מסוג CLL (צילום: אילוסטרציה)

טיפול במעכבי קינאז של קולטן תאי Bי(B Cell receptor - BCR) מייצגים שינוי פרדיגמה בניהול לוקמיה לימפוציטית כרונית (Chronic Lymphocytic Leukemiaי-CLL), אך חסרים נתונים לגבי דפוסי ניהול המחלה לאחר הפסקת הטיפול במעכבי קינאז וניהול הטיפול המיטבי לאחר הפסקת טיפול זה.

בוצע ניתוח רטרוספקטיבי רב-מרכזי מקיף שכלל 178 חולי CLL שהפסיקו טיפול במעכבי קינאז: 143 מטופלים הפסיקו טיפול עם איברוטיניב (Ibrutinib י-Imbruvica) ו-35 הפסיקו טיפול עם אידלאליסיב (Idelalisib - Zydelig). הוערכו שיעורי התגובה לטיפול, רעילות, טיפולים לאחר הפסקת הטיפול במעכבי קינאז והישרדות כללית.

המטופלים קיבלו חציון של שלושה טיפולים קודמים (טווח: 0-11). המופעים הגנטיים של CLL כללו del17pי(34%), מוטציה ב-p53י(27%), del11qי(33%) וקריוטיפ מורכב (29%). שיעור התגובה הכללית למעכב הקינאז הראשון היה 62% (תגובה מלאה: 14%).

הסיבות השכיחות ביותר להפסקת הטיפול במעכבי קינאז היו רעילות (51%), התקדמות CLLי(29%) ותסמונת ריכטר (Richter's transformationי) (8%).
חציון ההישרדות ללא התקדמות וההישרדות הכללית החל מתחילת השימוש במעכבי קינאז היו 10.5 ו-29 חודשים, בהתאמה.

יש לציין, כי סוג מעכב הקינאז ההתחלתי לא השפיע על ההישרדות ללא התקדמות או על ההישרדות הכללית, בעוד שנוכחות תסמונת ריכטר בישרה על פרוגנוזה גרועה (P=0.0007י). 114 מטופלים קיבלו טיפול הצלה (salvage therapy) לאחר הפסקת הטיפול במעכבי קינאז, עם שיעור תגובה כללית של 50% לטיפול עוקב במעכב קינאז וחציון הישרדות ללא התקדמות של 11.9 חודשים. חציון ההישרדות ללא התקדמות בקרב מטופלים שלא יכלו לסבול מעכב קינאז מסוים ועברו לתרופה אחרת מאותה משפחה לא הושג עדיין, זאת לעומת שבעה חודשים בקרב מטופלים שחוו התקדמות CLL.

לסיכום, ממצאי המחקר הראו כי רעילות היא הסיבה השכיחה ביותר להפסקת טיפול באיברוטיניב או אידלאליסיב וכי מטופלים שהפסיקו טיפול זה עקב רעילות יכולים לעבור בבטחה למעכב קינאז אחר ולהשיג תגובה ממושכת לטיפול.

מקור:
Anthony R. Mato, Chadi Nabhan, Paul M. Barr, Chaitra S. Ujjani, Brian T. Hill, Nicole Lamanna, Alan P. Skarbnik,Christina Howlett, Jeffrey J. Pu, Alison R. Sehgal, Lauren E. Strelec, Alexandra Vandegrift, Danielle M. Fitzpatrick,Clive S. Zent, Tatyana Feldman, Andre Goy, David F. Claxton, Spencer Henick Bachow, Gurbakhash Kaur, JakubSvoboda, Sunita Dwivedy Nasta, David Porter, Daniel J. Landsburg, Stephen J. Schuster, Bruce D. Cheson, PavelKiselev, Andrew M. Evens; Outcomes of CLL patients treated with sequential kinase inhibitor therapy: a real world experience
Blood 2016 :blood-2016-05-716977; doi:10.1182/blood-2016-05-716977

נושאים קשורים:  מעכב קינאז,  קולטן תאי B,  לוקמיה לימפוציטית כרונית,  CLL,  איברוטיניב,  Ibrutinib,  אידלאליסיב,  idelalisib,  תגובה לכימותרפיה,  החלפת תרופות,  הישרדות ללא התקדמות,  מחקרים
תגובות