מחלת מעי דלקתית

הגנטיקה של סרטן הקשור לקוליטיס שונה מגנטיקת סרטן המעי הגס והחלחולת

במחקר שבחן את מכלול השינויים הגנטיים בגידולים ממאירים הקשורים לקוליטיס התגלו מוטציות האופייניות יותר לגידולים אלו ולמחלת קרוהן באופן ספציפי, בהשוואה למוטציות האופייניות לגידולים סרטניים ארעיים במעי הגס

03.09.2016, 22:29
תמונה מיקרוסקופית של סרטן המעי הגס (אילוסטרציה)
תמונה מיקרוסקופית של סרטן המעי הגס (אילוסטרציה)

חולים הסובלים ממחלות מעי דלקתיות (inflammatory bowel diseases -יIBDs), כגון מחלת קרוהן (Crohn’s disease - CD) ודלקת כיבית של המעי הגס (ulcerative colitis - UC), נמצאים בסיכון מוגבר למחלות ממאירות במעי הדק או במעי הגס והחלחולת, הידועות גם כמחלות ממאירות הקשורות לקוליטיס: colitis-associated cancers – CACs.

במחקר זה השוו החוקרים את מכלול השינויים הגנומיים ב-CACs בקרב מטופלים עם סרטן אקראי במעי הגס והחלחולת (sporadic colorectal cancerי-CRC) וחקרו את ההבדלים בין CACs במטופלים עם CD לעומת מטופלים עם UC.

החוקרים ביצעו בדיקות ברקמות מגידולים שנאספו ממטופלים עם CACs אשר טופלו באחד משני מרכזים רפואיים בניו יורק, ארה"ב - Memorial Sloan Kettering Cancer Center או Weill Cornell Medical College – בין 2003 ל-2015.

בוצע ניתוח ריצוף גנטי של הדור הבא על בסיס הכלאה (hybrid capture) של למעלה מ-300 גנים הקשורים לסרטן, על מנת לאפיין באופן ברור את השינויים הגנומיים.

בוצע ניתוח גנומי ל-47 CACs שנאספו מ-29 מטופלים עם UC ו-18 מטופלים עם CD, כאשר 43 מהגידולים היו ראשוניים וארבעה היו גרורות.

גידולים ראשוניים התפתחו במעי העקום (ileum) (n=2), במעי הגס הימני (n=ח18), במעי הגס השמאלי (n=6) ובמעי העקול או החלחולת (rectosigmoid or rectumי) (n=21).

שינויים גנומיים בגנים TP53י, IDH1 ו-MYC אירעו בשכיחות גבוהה יותר, באופן מובהק, ומוטציות בגן APC אירעו בשכיחות נמוכה יותר, באופן מובהק, בהשוואה לאלו שדווחו ב-CACs אירעיים על ידי אטלס הגנום הסרטני (The Cancer Genome Atlas) או חברת Foundation Medicine.

זוהו שינויים גנומיים שעשויים להיות מטרות לתרופות ב-17 מבין 47 (36%) ה-CACs. שינויים אלו כללו מוטציה המקודדת ל-IDH1יR132, הגברת הביטוי של FGFR1י, FGFR2 ו-ERBB2 ומוטציות המקודדות ל-BRAF V600E ואיחוי חלבון של EML4-ALK. כמו כן, שינויים ב-IDH1 וב-APC היו שכיחים יותר באופן מובהק ב-CACs שמקורם במטופלים עם CD, בהשוואה למטופלים עם UC.

בניתוח זה של CACs מ-47 מטופלים עם IBDs נמצאו הבדלים מובהקים במכלול השינויים הגנטיים ב-CACs, בהשוואה ל-CRCs ארעיים. החוקרים מצאו תדירות גבוהה של מוטציות מסוג IDH1יR132 בקרב מטופלים עם CD אך לא עם UC, כמו גם תדירות גבוהה של הגברת הביטוי של MYC ב-CACs.

החוקרים מציינים, כי שינויים רבים ב-CACs אשר תועדו במחקר זה יכולים להיות מטרות לתרופות נגד סרטן.

מקור:
Rona Yaeger, Manish A. Shah, Vincent A. Miller, Judith R. Kelsen, Kai Wang, Zachary J. Heins, Jeffrey S. Ross, Yuting He, Eric Sanford, Rhonda K. Yantiss, Sohail Balasubramanian, Philip J. Stephens, Nikolaus Schultz, Moshe Oren, Laura Tang, David Kelsen; Genomic Alterations Observed in Colitis-Associated Cancers Are Distinct From Those Found in Sporadic Colorectal Cancers and Vary by Type of Inflammatory Bowel Disease; Gastroenterology, August 2016, Volume 151, Issue 2, Pages 278–287.e6
DOI: http://dx.doi.org/10.1053/j.gastro.2016.04.001

נושאים קשורים:  מחלת מעי דלקתית,  מחלת קרוהן,  דלקת כיבית של המעי הגס,  מחלות ממאירות הקשורות לקוליטיס,  סרטן במעי הגס והחלחולת,  ניתוח גנום,  פרוטו-אונקוגן,  IDH1 R132,  MYC,  מחקרים
תגובות