חדשות

משרד הבריאות הורה ל"הדסה" להפסיק השימוש במכונת לב-ריאה מסוג מסוים

מדובר במכונה מסוג Closed-System - היחידה הפועלת בארץ; הרקע להוראה: דיון בוועדה בכנסת שבו הועלו מחדש חששות שהביע רופא בבית החולים על הבטיחות בשימוש בה

מכונת לב-ריאה (צילום: אילוסטרציה)
מכונת לב-ריאה (צילום: אילוסטרציה)

ד"ר ורד עזרא, ראש מינהל רפואה במשרד הבריאות, הורתה בשבוע שעבר לבית החולים "הדסה" עין כרם להפסיק את השימוש במכונת לב-ריאה מסוג CLOSED SYSTEM, שבה משתמשים רק בבית החולים הזה; כך דיווח הבוקר (יום ה') "ישראל היום".

לפי הדיווח, ד"ר עזרא כתבה: "בהמשך למידע שהועבר לידיעתי בדבר חשש לכשל בטיחותי בשימוש בשיטה זו במספר חולים בבית החולים 'הדסה' עין כרם, ולאור העובדה שקיימות חלופות הנמצאות בשימוש רחב במוסדות הרפואיים בארץ, הריני לבקש מטעמי זהירות, להפסיק את השימוש בשיטה זאת עד סיום הליך הבדיקה והצגת הממצאים והמסקנות בפניי".

הוראת משרד הבריאות ניתנה לאחר שהתקבלו טענות על לפחות שבעה מקרים שבהם עלה חשש לפגיעה בחולים

בדיווח נמסר, כי הוראת משרד הבריאות ניתנה לאחר שהתקבלו טענות על לפחות שבעה מקרים שבהם עלה חשש לפגיעה בחולים. המכונה מופעלת בניתוחי לב-ריאה כמו מעקפים, ניתוח לב פתוח ותיקון מומי לב מורכבים.  ההוראה ל"הדסה" ניתנה בעקבות דיון מיוחד שהתקיים בשבוע שעבר בוועדת הכנסת לענייני ביקורת שעסק בחקירה ובבקרה על מקרי רשלנות רפואית.

רופא בכיר במחלקת ניתוחי לב חזה ב"הדסה" הציג בעבר להנהלת בתי החולים את חששו לכמה מקרים של פגיעה בחולים שנותחו במכונה זו. הועלתה גם הטענה כי היו מקרים שלא דווחו להנהלה ולמשרד הבריאות.

לפני כמה שנים התלונן בנושא זה ד"ר אלי מילגלטר ז"ל, שכיהן כמנתח לב בכיר בהדסה. אלמנתו סיפרה על כך בדיון שהתקיים בוועדת הכנסת. מכונת הלב-ריאה מהסוג שבו מדובר הוכנסה לשימוש בהדסה ב-2008. ב-2009 התריע ד"ר מילגלטר ז"ל על הסיכון שבה, אך"התעלמו מאזהרותיו" אמרה.

נציב קבילות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר בועז לב, שהופיע בדיון בכנסת אמר לעיתון: "השבוע הורינו על הפסקת פעילות של מכונת לב-ריאה מסוג closed system בהדסה, לאחר שהועלו ספקות לגביה. וזאת במטרה למנוע אפשרות שתהיה פגיעה בחולה. עלתה טענה שהמכונה האחרת- open system יותר בטוחה. 'הדסה' הקימה ועדת בקרה כדי לבדוק את העניין ולראות אם יש אמת מאחורי הדברים והדיווחים שקיבלנו".

תגובת "הדסה": "במרכז הרפואי 'הדסה' פועלת מזה כשנה הנהלה חדשה עם ניסיון רב בניהול בטיחות החולה ושימוש בכלים מתקדמים להשגת איכות טיפול ומזעור סיכונים. ההנהלה החדשה שמה לעצמה למטרת-על לנהל את המוסד בשקיפות מלאה תוך שמירה על בטיחות המטופל ואיכות הטיפול המוענק לו, בכלל זה שמירה על סטנדרטים גבוהים של רפואה מתקדמת, ביצוע פעולות על פי נהלי עבודה מחמירים ותחת ליווי מומחים לניהול סיכונים. מקרים שאירעו בעבר לא רלוונטיים תחת הנהלת הדסה החדשה".

נושאים קשורים:  חדשות,  מכונת לב ריאה,  משרד הבריאות,  בטיחות,  רשלנות,  כנסת,  "ישראל היום"
תגובות