חדשות

נפטר הרופא והחוקר הראשון שהוכיח את הקשר בין פגמים גנטיים לסרטן

עד לתגליתו של ד"ר פיטר נואל, מעט מאוד מדענים האמינו שפגם גנטי מוביל להופעת סרטן; ביחד עם שותף הוא חשף מוטציה גנטית האחראית ללוקמיה

לוקמיה (צילום: אילוסטרציה)

בסוף החודש שעבר נפטר בארה"ב ד"ר פיטר נואל (Nowell) - רופא וחוקר שהיה הראשון לגלות ולהוכיח שפגמים גנטיים גורמים לסרטן. את המחקר פורץ הדרך שלו ביצע עם שותף. ד"ר נואל נפטר בגיל 88 מסיבוכי אלצהיימר והספד עליו פורסם ב"ניו יורק טיימס".

ב-1960, במאמר שפורסם ב-Science, תיארו ד"ר נואל ודיויד האנגרפורד, שניהם מהמעבדה לפתולוגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת פנסילבניה בפילדלפיה, 7 חולים (בהם 5 נשים) עם לוקמיה גרנולוציטית כרונית. הם טענו כי יש קשר ישיר בין פגם באחד הכרומוזומים לבין המחלה (CGL).

התגלית שינתה כיוון בכל המחקר הנוגע לסרטן והעלתה אותו על מסלול חדש. שלושה עשורים לאחר מכן פותחה התרופה Gleevec, שאושרה ב-FDA ב-2001, ובזכותה הפכה לוקמיה אמילואידית כרונית ממחלה קטלנית למחלה כרונית הניתנת לשליטה וניהול.

עד לתגליתו של ד"ר נואל, מעט מאוד מדענים האמינו שפגם גנטי מוביל להופעת סרטן. יותר מעשור לאחר פרסום המאמר, ותודות להתקדמות שחלה בשיטות מעבדה, הצליחה ד"ר ג'אנט ראולי (Rowley) מאוניברסיטת שיקגו לגלות כי כרומוזום 22 מחליף חומר גנטי עם כרומוזום 9 – וכך נוצר אנזים היפראקטיבי המזרז גדילה פרועה ולא מבוקרת של תאי דם לבנים – הסימן המובהק ללוקמיה. התרופה Gleevec שפותחה על בסיס אותה תגלית "כיבתה" את פעילות אותו אנזים.

ד"ר נואל כתב לאורך הקריירה המקצועית והמדעית שלו 400 מאמרים בכתבי עת מובילים בעולם הרפואה, וזכה בלא מעט פרסים, ביניהם "פרס לאסקר" ב-1998, הנחשב ל"פרס הנובל האמריקאי".

נושאים קשורים:  חדשות,  הספד,  סרטן,  מוטציה,  ד"ר פיטר נואל
תגובות